Thursday, May 08, 2008

Skrive sammen

Journalist for en time?
Her er oppdraget vi har fått:

En artikkel om vurdering til en kurskatalog 2008/9 for Ashehoug . Målgruppen er lærere som skal på kurs, i flere fag. Tema for artikkelen på 1-1,5 A4 sider er vurdering. Jeg begynner artikkelen og dere fortsetter. Legg derfor inn kommentarer til mitt innlegg under, så redigerer vi etterpå. Kanskje dere har et bilde ( god kvalitet) som kan anbefales også?


ALT er greit helt til jeg skal sette karakterer!

Læreren: Det er mai, jeg er i ferd med å slutte av opplæringa i kurset. Jeg trekker frem kompetansemålene i læreplanen og bruker dem til å skille mellom elevenes prestasjoner i faget. Innsats er ikke et kriterium, her er det hva elevene presterer i faget som teller. Lise får 4, Christian får 5, dette går greit. Men hva med Kristine? Hun dukker til stadighet opp i tankene mine. Kan jeg gi henne en 2? Hun er vel egentlig ikke god nok for det? Hva skjer med henne dersom hun stryker i faget? Har jeg gitt henne nok faglig støtte, har jeg latt henne bruke tiden på det hun trenger mest for å klare seg? Er jeg en dårlig lærer?

Ord fra en konferanse ringer i ørene, "det er ikke elevenes intelligens som er den viktigste faktoren for læring, det er innsats". Da skulle det være en mulighet for alle, alle som vil lære. Dersom jeg klarer å motivere elevene mine, gi dem selvtillit og innarbeide gode lærigsstrategier da vil de bli glade i faget. De vil prestere....

Eleven: Det er mai,......



Alle opplever vurdering som viktig og krevende. Vurdering har konsekvenser, ikke bare for politikere og forstå seg påere når PISA rapporten kommer, men også for den enkelte elev og den enkelte lærer. Med Kunnskapsøftet innføres noen nye begrep innen vurdering, og de skal hjelpe oss, ikke bare til å måle kunnskap, men også til å lære bedre. Jeg synes faktisk de har hjulpet meg. Jeg har blitt flikere til å tenke igjennom hva elevene skal kunne etter at vi har arbeidet med noe i en periode. Elevene setter også stor pris på å diskutere hva en god besvarelse innebærer. Det hele gir mer mening.

(Vurdering for læring er et slikt begrep. Elever som vet hva de skal lære og som forstår hvilke kriterier de vil bli vurdert opp mot, vil bli ansvarlige for sin egen læring. De vil ha oversikt nok til kunne si hva de kan og hva de må jobbe mer med.

Kjennetegn på måloppnåelse er et annet begrep. Her tvinges læreren til å tenke igjennom hva læringsresultatet skal være og det må utrykkes i ord eleven forstår. Som en elev sa" Dette måtte være en god metode for jeg har aldri skrevet så mye før".

De vil også kunne forstå karakterskalaen og vurdere sitt eget arbeid opp mot nasjonale kompetansemål og etterhvert nasjonale kjennetegn. Da blir det kanskje lettere å unngå 1 ere som føles som uventede haggelskurer i mai.)

7 comments:

Anonymous said...

Det er mai, og eksamen og karakterer er rett rundt hjørnet. Pulsen stiger bare ved tanken på det. Hva blir årets resultat? Jeg føler jeg arbeider godt i mange av fagene, men blir nesten alltid like skuffet hver gang jeg ser karakteren. Det er alltid de samme personene som får de gode karakterene. Hva gjør de som ikke jeg gjør? Hvorfor er det alltid Helene med de store puppene som får de gode karakterene?

Selvfølgelig er det morsomt å få karkaterer når man vet og føler at man har gjort det bra. Om man derimot har gjort det dårlig, er det kjedelig å få et tall på hvor dårlig det virkelig er. Hvorfor kan ikke lærerene i noen tilfeller heller gi en god tilbakemelding i stedet for et tall?

Da vi gikk fra barneskolen til ungdomsskolen var karakterer morsomt, siden da var det noe nytt. Nå er det ikke like spennende lenger, og karakterene de setter kan ha betydning for framtiden din. Det er derfor synd at noen av karakterene blir gitt etter "trynefaktor" og ikke etter måloppnåelse...

Anonymous said...

Det er mai, snart eksamen og det er ikke lenge til karakterene skal blir satt. Det blir spennende, det er ikke lett å vite hva læreren mener jeg har gjort dette året. Noen fag er det umulig å få gode karakterer i, mens andre er det lettere. Jeg har satt meg mine egne mål og håper jeg har nåd dem. Det er artig å få gode karakterer. Da blir jeg fornøyd med det jeg har gjort, og kan tenke tilbake på det når jeg jobber med faget senere. Det gjør at arbeidsinnsatsen min blir bedre. Men hvis jeg får en dårlig karakter er det selfølgelig ikke noe gøy, da vil jeg helst glemme det. Hvis det er et fag jeg bestanndig får dårlig karakter i er det vanskelig å jobbe bra med faget. Det er jo ikke noe lett å jobbe med noe man synes er vanskelig.

Anonymous said...

Eleven: Det er mai snart ferie. Herlig. Endelig ferie snart. Fri fra skolen, Fri fra foreldre, og kjøre rundt til folk jeg kjenner. Feste, drikke meg dritings, slappe helt av. Men, det er et stort men, hva med karakterene mine. Er de gode nok til at jeg kommer inn igjen neste år. har jeg allerede kommet inn? Hva er egentlig karakterer? Det er jo noen sifre, noen sifre som kan utgjøre så mye at det bestemmer min fremtid. Teit, hvorfor skal min fremtid avhenge av noen få tall. Skal det egentlig være lov til å bestemme en annens fremtid med et siffer? Det er jo greit å få vite hvor bra man har gjort det. Men hva med de negative sidene, for eksempel: Lærerne har jo egentlig noen favoritter, alle lærere har det, men hva med de som jobber hele tiden også bra, men likevel får en dårlig karakter fordi at læreren har et dårlig forhold til til den eleven. Dette har jeg selv vært utsatt for. Jeg gjorde alt jeg ble bedt å gjøre, pluss ekstra. Jeg var aktiv i timene jeg hadde få feil på prøver, jeg hadde like mange poeng som en kamerat, men han fikk bedre karakter enn meg, jeg protesterte meg fikk ikke respons, Jeg klaget til rektor, ingen følger for den visse læreren. Alle i den klassen jeg gikk i mente det samme som meg, at jeg skulle ha en bedre karakter enn det jeg fikk. jeg fikk 4 men alle mente at jeg skulle hatt 5, det samme med matematikk, der fikk jeg også 4 men læreren satte meg ned fra 5 til 4, han behandlet meg respektløst, han mobbet meg på en indirekte metode, han laget vitser som indirekte gikk mot meg. Han kjeftet på meg for ting jeg ikke hadde gjort. Han vil jeg huske hele live mitt han ødela mine sjanser til å gjøre det bra senere. han ødela min arbeidsvilje. Læreren har makt over elevene med disse karakterene.
gå tilbake til det gamle systemet, Bestått eller ikke bestått.

Anonymous said...

Elevene: Det er mai, frihetens bris banker på ytterdøra nok en gang. Båsene har vært åpne lenge, men snart er det omsider slutt. Jeg skal bli ''meg'', og du skal bli ''deg''. Sies det, er det.

Karakteryterens dører åpnes, mens de andres lukkes. Døren holder elevens skjebne i sin hule hånd.
Man bruker så lang tid på å bygge dørkarmen at amn aldri ser det på den andre siden.

trestammen er som læreren, og bladene som elevene. Hvis treet råtner, gjør elevene det og.

Anonymous said...

Elevene ser dette når de får karakterne:

Lavt, middels eller høgt.

Vi vet ikke mye av hva som blir vurdert, og hva som skiller en 3 fra en 4, begge er middels.
En bedre vei ville være å gi en vurdering ved siden av karakteren, der eleven får vite hva deres svake og sterke sider er.

Anonymous said...

Det er mai, kursene på skolen er i ferd med å avsluttes. Jeg må innrømme at jeg gleder meg, kan ikke si at jeg vil savne det. At vekkerklokken uler klokka sju om morgenen, og jeg hopper opp, og tenker «jippi, en ny skoledag».
Eksamen er like rundt hjørnet, lurer på om jeg kommer opp? Karakterene er i ferd med å settes. Jeg håper jeg får som fortjent, og at Kari får som hun fortjener. Det ville vært urettferdig om den unnaslunteren hadde kommet ut sånn som meg, eller verre, bedre enn meg. Hun kommer alltid for sent, hun gjør aldri det hun skal, og hun er alltid gratispasasjer på alt som heter gruppeoppgaver, men hun greier av en eller annen merkelig grunn å komme seg unna hver eneste gang! Lyver så sykt for lærerne at hun nesten tror det selv. Og selvfølgelig går de på, jada, det er Kari liksom, favoritten til alle. Karakterene er og blir noe herk. De kan ha stor betydning for framtiden min, og for framtiden til de andre. Når det kommer til den dagen vi skal søke oss inn på høyre utdanning og karakterene blir sjekket, er jeg redd det er mange av skolene som kan gå på en blemme. Det er synd, men jeg frykter for at muligheten går fra meg. Noen, ja, slike som Kari, har fått enkelte, nei faktisk de aller fleste karakterene sine på grunnlag av den såkalte trynefaktoren. Ikke har hun det beste oppmøte, og hun har heller ikke levert arbeidet.
Håper for all del lærerne kan gjennomskue dem i år, for gudsskyld, gi oss som fortjent.

Anonymous said...

Det er mai, kursene på skolen er i ferd med å avsluttes. Jeg må innrømme at jeg gleder meg, kan ikke si at jeg vil savne det. At vekkerklokken uler klokka sju om morgenen, og jeg hopper opp, og tenker «jippi, en ny skoledag».

Eksamen er like rundt hjørnet, lurer på om jeg kommer opp? Karakterene er i ferd med å settes. Jeg håper jeg får som fortjent, og at Kari får som hun fortjener. Det ville vært urettferdig om den unnaslunteren hadde kommet ut sånn som meg, eller verre, bedre enn meg. Hun kommer alltid for sent, hun gjør aldri det hun skal, og hun er alltid gratispasasjer på alt som heter gruppeoppgaver, men hun greier av en eller annen merkelig grunn å komme seg unna hver eneste gang! Lyver så sykt for lærerne at hun nesten tror det selv. Og selvfølgelig går de på, jada, det er Kari liksom, favoritten til alle. Karakterene er og blir noe herk. De kan ha stor betydning for framtiden min, og for framtiden til de andre. Når det kommer til den dagen vi skal søke oss inn på høyre utdanning og karakterene blir sjekket, er jeg redd det er mange av skolene som kan gå på en blemme. Det er synd, men jeg frykter for at muligheten går fra meg. Noen, ja, slike som Kari, har fått enkelte, nei faktisk de aller fleste karakterene sine på grunnlag av den såkalte trynefaktoren. Ikke har hun det beste oppmøte, og hun har heller ikke levert arbeidet.

Håper for all del lærerne kan gjennomskue dem i år, for gudsskyld, gi oss som fortjent.